SantyagoSantyago
YouTube RSS Google+ Facebook GitHub

Kategorie wpisów

Okazje Allegro

5x Encoder podświetlany RGB PEL12T-4225S-S102

5x Encoder podświetlany RGB PEL12T-4225S-S102
Kup teraz: 100,00 zł

Przycisk wandaloodporny 16mm, LED RGB, C-W-A, 1NO

Przycisk wandaloodporny 16mm, LED RGB, C-W-A, 1NO
Kup teraz: 32,00 zł

Reklama na Blogu

Najnowsze poradniki

Ostatnie komentarze

Popularne wpisy

Facebook

Google+

Ostatnie fotografie

polskie-gorypolskie-gorypolskie-gorypolskie-gorypolskie-gorypolskie-gorypolskie-gorypolskie-gorypolskie-gorywieliczka-szyb-danilowicza

Nowy ODROID-C2 od Hardkernel budzi niewątpliwie ogromne emocje wśród miłośników komputerów SBC, głównie za sprawą spostrzegania go jako bezpośrednią przeciwwagę dla najnowszego Raspberry Pi 3. W obu przypadkach zastosowano procesory 64-bitowe z rodziny ARMv8, jednak jak to w życiu bywa, diabeł tkwi w szczegółach.

ODROID-C2

Zaraz po rozpakowaniu, pierwsze co rzuciło mi się w oczy to czarny laminat PCB, który jest niespotykany wśród pozostałych produktów producenta. Zmiana kosmetyczna, ale nie sposób jej pominąć :) Hardkernel zdążył nas już przyzwyczaić do fabrycznego montowania radiatorów, tak więc i tutaj nie pożałowano solidnego radiatora, który ma na zadanie sprawnie odprowadzić temperaturę z jednostki centralnej.

Reklama

Raspberry Pi to obecnie jedna z najpopularniejszych platform SBC, która podbiła serca wielu użytkowników na całym świecie. Dopiero co oswoiliśmy się z Raspberry Pi 2, a do naszych drzwi zapukała już "trójka". Zastanawiający jest również fakt, że na nowe Raspberry Pi 3 musieliśmy czekać zaledwie rok, a więc dwukrotnie krócej niż w przypadku jego poprzednika.

Osobiście byłem zaskoczony tak szybkim pojawieniem się nowej wersji, ale wygląda na to, że fundacja nie miała po prostu wyjścia, obserwując dynamicznie rozwijający się sektor małych komputerków z układami ARM.

Raspberry Pi 3 Model B

Raspberry Pi 3 Model B

Całkiem niedawno sprawdzaliśmy jak sprawuje się CloudShell, który przekształca ODOROID-XU4 na mini serwer NAS. Pojawiły się również głosy, że zastosowanie CloudShell jako NAS mija się z przeznaczaniem z powodu braku zabezpieczenia składowanych danych za pomocą macierzy RAID.

I chociaż jest to słuszna uwaga, wielu użytkownikom wystarczy tylko jeden dysk, poniweważ nie składują oni tam super ważnych danych. A co w przypadku, gdybyśmy chcieli jednak zadbać o bezpieczeństwo danych?

Obecnie nie ma na rynku platform SBC wspierających RAID. Znacznie łatwiej mają takie platformy jak Jetson TK1 / TX1, które posiadają natywny port SATA, a wtedy z pomocą mogą przyjść przeróżne kieszenie HDD, które udostępniają taką funkcję. A co w przypadku pozostałych?

Pomocna może okazać się wtedy płytka HDD-RAID 1.1 od CubieTech.

HDD-RAID 1.1

Społeczność Raspberry Pi doczekała się w końcu eksperymentalnej obsługi OpenGL 2.1 dla modelu Raspberry Pi 2. Jest to już druga platforma ARM, która obecnie wspiera ten standard. Po aktualizacji do najnowszej wersji systemu operacyjnego Raspbian, mamy możliwość włączenia sterownika GL bezpośrednio za pomocą programu raspi-conig.

raspi-config

Glxgears ze względu na synchronizację pionową raportuje tylko 60 klatek/s. Obsługa OpenGL 2.1 realizowana jest przez sterownik VideoCore4 Gallium3D bazujący na bibliotece Mesa 11.1.

glxgears

Benchmark glmark2 również się uruchamia, ale na chwilę obecną nie jest w stanie ukończyć testów, kończąc działanie przepięknym segfaultem.

glmark2

glmark2

Próba uruchomienia Nexuiz również zakończyła nię niepowodzeniem, powodując wywrotkę całego systemu. Miejmy nadzieję, że w przeciągu kilku lub kilkunastu tygodni, OpenGL będzie w pełni stabilny i użyteczny.

Jestem bardzo ciekaw, jak będzie się zachowywał w "naturalnych" zastosowaniach.

Po półtorarocznym okresie ciężkiej pracy, światło dzienne ujrzało API Vulkan 1.0 od grupy Khronos, mające konkurować z DirectX 12. Szumnie zapowiadany i dostępny od dłuższego czasu DX12 miał zrewolucjonizować rynek gier, jednak do dnia dzisiejszego nic ciekawego na tym polu się nie wydarzyło. Czy Vulkan ma szansę na inny los?

Za Vulkanem stoi dziś potężna grupa, wśród której możemy wymienić firmy takie jak NVIDIA, Intel, Samsung, Valve, Google i wiele innych. Kluczową rolę jednak odegrał tutaj AMD, ponieważ Vulkan czerpie bardzo wiele z autorskiego Mantle, któremu nie udało się zwojować zbyt wiele.

Sterowniki

Już teraz dostępne są sterowniki NVIDIA wspierające Vulkana, oznaczone numerami 356.39 dla systemu operacyjnego Windows oraz 355.00.26 dla Linuksa. Obsługiwane karty rodzin GeForce 900m GeForce 700, GeForce 600, a także Quadro. Co ciekawe, firma udostępniła również sterowniki dla systemu Linux4Tegra, który napędza takie jednostki jak Jetson TK1 oraz Jetson TX1. Spodziewajcie się więc osobnego wpisu na ten temat.

AMD także przygotowało odpowiednie sterowniki dla swoich kart Radeon, gdzie minimalne wymagania to Windows 7 z SP1. Wspierane są praktycznie wszystkie rodziny kart graficznych. Niestety nie wiadomo jeszcze nic o sterownikach dla systemu Linuks.

Gotowymi sterownikami pochwalił się również Qualcomm dla swoich układów Adreno, a także Imagination dla układów PowerVR.

Oczywiście nie możemy zapomnieć o Intelu, który jako jedyny producent układów graficznych prężnie wspiera ruch Open-Source.

Co na to wszystko Microsoft? Kto stawia, że nagle pojawij się DirectX 12 dla starszych wersji, niż Windows 10?