SantyagoSantyago
Avatar

Witaj!
Blog archiwalny. Już niebawem nowy serwis!

YouTube RSS Facebook GitHub

O tym, ze VALVE pracuje nad własną konsolą do gier nie jest już plotką od dłuższego czasu, szczególnie gdy Steam wkroczył już na Linuksowe biurka.  W moim systemie Steam stał się elementem już codziennym elementem "must-to-have". Pomimo tego, że ujawniono pierwsze dane popularności pingwinów wynoszącej na chwilę obecną 0.8%, wciąż niewiele wiadomo o konsoli SteamBox. Swoją drogą analizując udostępnione statystyki mocno zastanawia pozycja "inne systemy", która również posiada prawie 0.8%. Co to znaczy inne systemy? Wymienione wersje Windowsa i Maćków pozwalają przypuszczać, że pod tą liczbą również kryją się inne dystrybucje Linuxa. Sugeruję zatem, że sumarycznie Linux przekroczył już 1%. Czy to dużo, czy mało? Trudno powiedzieć - tym bardziej, że otwarta beta Steama pojawiła się całkiem niedawno.

Tak czy inaczej, konsola VALVE wciąż owiana jest tajemnicą, co jest zresztą typową polityką firmy. Użytkownicy jedynie mogą prześcigać się w pomysłach, jak taka konsola powinna lub może wyglądać. Jedną z ciekawszych propozycji przedstawił serwis gamedynamo.com. Natomiast niemiecki serwis golem.de poruszył temat konferencji EHSM 2012 w Berlinie, na której rzekomo Ben Krasnow (Valve) zapowiedział, że konsola zostanie zaprezentowana już w marcu podczas GDC lub w czerwcu na tegorocznych targach E3.

Czy tak będzie wyglądał SteamBox?

Tymczasem NVIDIA zaprezentowała swój najnowszy mobilny układ Tegra 4 "Wayne", będący czterordzeniowym procesorem ARM Cortex-A15 z 72 rdzeniami graficznymi GeForce. Całość naszpikowana  jest technologiami niskiego poboru energii PRISM 2. Tegra 4 posiada jeszcze piąty, energooszczędny rdzeń, wykorzystywany podczas niewymagających zadań, takich jak czuwanie i odtwarzanie multimediów.

Jednak sama Tegra 4 to nie wszystko co zaprezentował koncern. Na targach pojawił się jeszcze projekt "Shield", będący przenośną platformą do gier,  działającą zarówno pod kontrolą Androida jak i Windowsa.

Projekt "Shield" od NVIDIA


Jak widać na powyższej rycinie, konsola budową przypomina pada z zintegrowanym 5" dotykowym wyświetlaczem o rozdzielczości HD 1280x720 (294dpi).

Zobaczmy jak to działa?

 

Ciekawostką jaką oferuje Shield jest możliwość grania na konsoli w gry zainstalowane na domowym komputerze PC - w dowolnym czasie i w dowolnym miejscu, włączając w to również platformę Steam.

Brzmi ciekawie? Może ten rok 2013 na przekór wcale nie będzie taki pechowy :)

Reklama

Jest już dostępna nowa wersja centrum multimedialnego XBian oznaczona numerem 1.0 Alpha 4, bazującego na dystrybucji Raspbian przeznaczonej dla platformy Raspberry Pi. Jest to chyba obecnie jeden z najelpszych tego typu rozwiązań obok  Raspbmc oraz OpenELEC. W nowej odsłonie znalazła się spora lista usprawnień i poprawek w stosunku do wersji poprzedniej:

Usprawnienia

  • Domyślnie włączony cache dla połączeń sieciowych,
  • Nowa wersja jądra 3.6.11,
  • Możliwość przełączania rozdzielczości GUI pomiędzy 1080p,720p,540p i 480p,
  • Usunięcie zbędnych informacji o poziomie naładowania baterii,
  • Wyświetlanie temperatury GPU,
  • Wyświetlanie aktualnej wersji XBiana,
  • Biblioteka Libcec 2.0.5,
  • Usunięcie zbędnych pakietów Raspberry Pi,
  • Automontowanie i obsługa partycji exFAT,
  • Dodano obsługę dodatków Fusion,
  • XBMC w wersji Frodo RC1,
  • Domyślnie zainstalowany dodatek Network Manager ułatwiający konfigurację sieci Wi-Fi,
  • Zrezygnowano z partycji swap,
  • Lepsza obsługa pilotów zdalnego sterowania,
  • Obsługa pilotów Philipsa: SMT1000T i SRM7500,
  • Usprawniona obsługa MCEUSB,

Usunięte błędy

  • Poprawiono działanie kart SD wykorzystujących podwójną synchronizację,
  • Naprawiono działanie dodatku MythTV PVR,
  • Usunięto błąd "czarnego ekranu" podczas wyjścia z XBMC,
  • Przywrócono do działania moduł AirPlay,
  • Naprawiono wykrywanie kart dźwiękowych podłączonych do portu USB,
  • Naprawiono odtwarzanie AVCHD Blu-ray,
  • Naprawiono błędne uprawnienia dla automontowania dysków i pamięci USB,
  • Poprawne uprawnienia dla terminala tty0,

Więcej informacji o instalacji lub aktualizacji znaleźć można na stronie domowej projektu.

Dnia wczorajszego Hardkernel udostępnił pierwszą wersję systemu Ubuntu dla platformy ODROID-X2. Bazuje ona na dystrybucji Linaro Ubuntu 12.11. Kompilacja ukazała się więc ze sporym opóźnieniem, bowiem planowano ją na 17 grudnia 2012. Lepiej późno niż wcale :)

Linaro Ubuntu 12.11

Najważniejsze zmiany to:

  • Linux Kernel 3.0.51 z konfiguracją obsługi 2GB pamięci,
  • gcc 4.4 toolchain,
  • SMP Quad-Core z DVFS,
  • sterownik PMIC,
  • sterownik USB 2.0 dla interfejsu Exynos-4412 Prime HSIC,
  • sterownik karty Ethernet,
  • sterownik LCD,
  • sterownik audio/video dla HDMI,
  • sterownik czytnika kart SD i eMMC,
  • sterownik układu graficznego Mali GPU (obecnie jest nieaktywny),
  • kodek audio MAX98090,
  • sterownik kamer USB UVC,
  • poprawka automatycznego FSCK-FIX,
  • domyślna obsługa GPT/EFI/NTFS,
  • możliwość podkręcania

Jak widać zdecydowano się na wykorzystanie jądra z linii 3.0.x. Powodem takiego kroku jest zamiar usprawnienia i wprowadzenia poprawnego działania sprzętowej akceleracji 3D dla serwera X11. Proces ten ma potrwać około dwóch miesięcy. Dopiero po jego zakończeniu planowane jest przejście na jądro 3.7 lub 3.8.

Prędkość działania jest zadowalająca

System zainstalowałem na karcie SanDisk Extreme Class 6 oraz Class 10. Pomimo dość powolnych transferów całość działa zaskakująco dobrze - system ładuje się szybko i jest dostatecznie responsywny Zobaczmy zatem jak przedstawiają się prędkości odczytu dla wspomnianych kart SD, pamięci eMMC oraz dysku twardego podpiętego do portu USB.

16GB SanDisk Extreme HD Video Class 6

8GB SanDisk Extreme HD Video Class 10

8GB eMMC

USB: 500GB Seagate ST500LM012

Wyłączanie się rdzeni procesora załadowaniu jądra

Niestety powodem pośpiechu w wydaniu Ubuntu dla ODROID-a jest występowanie kilku problemów. Pierwszym z nich jest samoczynne wyłączanie się trzech rdzeni procesora, pozostawiając nam do dyspozycji tylko jeden:

Na szczęście, szybko możemy przywrócić je do działania wydając polecenia:

  1. sudo su
  2. echo 1 > /sys/devices/system/cpu/cpu1/online
  3. echo 1 > /sys/devices/system/cpu/cpu2/online
  4. echo 1 > /sys/devices/system/cpu/cpu3/online

Po tym prostym zabiegu mamy już do dyspozycji całą czwórkę. Polecenia te możemy zatem dodać do skryptu ładowanego podczas każdego uruchomienia.

Problemy z działaniem układu Audio i powolne YouTube

Innym problemem jest brak/niepoprawna obsługa układu audio. Co prawda jest on widoczny i rozpoznowany przez podsystem ALSA, jednak sam system pozostaje niemy. Co ciekawe, próba odtworzenia filmu poprawnie odtwarzała dźwięk przez kabel HDMI.

Jeśli chodzi o samo odtwarzanie filmów i działanie YouTube to jest na chwilę obecną tragiczne. Ma to pewnie związek z brakiem akceleracji sprzętowej, jednak jak na moje oko, Exynos powinien sobie z nimi poradzić nawet drogą dekodowania programowego.

Braki w modułach jądra

Podczas pierwszych minut zauważyłem pewne braki w modułach jądra. Jednym z nich jest brak modułu FUSE, bez którego możemy zapomnieć o automatycznym montowaniu partycji z systemem plików NTFS.

Pobierz Linaro Ubuntu 12.10:

Dla modułu LCD: odroidx2_20121228-linaro-ubuntu-desktop_with_LCD.zip
Dla wyjścia HDMI: odroidx2_20121228-linaro-ubuntu-desktop_with_HDMI.zip

Dobrze pamiętam czasy, kiedy byłem posiadaczem Amigi 500. Można śmiało powiedzieć, że wtedy każdy tytuł reprezentował sobą zupełnie inną fabułę, niespotykaną w innych propozycjach. Dziś jest z tym niestety spory problem - kiedy sięgamy po jakiś tytuł, odnosimy wrażenie, że to już było wcześniej - w całości lub w niektórych fragmentach. Był też segment gier, który wciągał mnie i moich rówieśników na długie godziny, tzw. dungeon crawlery, podgatunek ówczesnego cRPG. Doskonale pamiętam grę Black Crypt ze szkoły podstawowej i prześciganie się z Wojtasem w ekspansji podziemnych labiryntów.

Black Crypt

Oczywiście kierunek ten rozwijał się nadal i dziś mamy do wyboru pełną gamę gier osadzonych w lochach i innych dziwnych miejscach. Niestety... żaden z tych tytułów nie przyciągał mnie na długo. Udało się to ostatnio XCOM: Enemy Unknown, który przykuł mnie do szefowskiego krzesła, chłapiąc ją dosłownie jednym kęsem. Tak to już chyba jest, że na mój czas mają jedynie szanse tytuły, które wracają do tamtych cudownych lat. Ale ja nie o tym :)

Przed taką właśnie szansą stanął Legend of Grimrock niezależnego studia Almost Human. Tytuł jest niekwestionowanym hołdem i ukłonem w stronę antyków rozrywki. Podstawą każdego DC jest występowanie planszy w postaci kwadratowych pól, gdzie nasi bohaterowie mogą poruszać jedynie w czterech kierunkach, przemieszczając się o jedno pole. Czterech hirosów, lochy i wszelkiej maści plugastwa z najstraszniejszych koszmarów. Tak - Legend of Grimmrock spełnia te wszystkie aspekty.


Legend of Grimrock Release Trailer

Co prawda fabuła nie jest specjalnie wyszukana, bo wcielamy się grupę, która została skazana na zamknięcie w korytarzach góry Grimrock. Cel jest jeden: udać się do coraz niższych poziomów tuneli i być może ujść z życiem. To jednak nie przeszkadza w zabawie, bo grając w tą grę odczuwa się zupełnie co innego. Musicie to sprawdzić sami.

Grę można wciąż dostać w promocyjnej cenie na The Humble Indie Bundle 7 i doskonale działa pod Linuksem.

I pamiętajcie - patrzcie na ściany :)

W końcu dotarł mój egzemplarz platformy ODROID-X2. Paczkę dostarczył FedEx, który narobił mi trochę strachu - ważąc przesyłkę na 50 gramów sugerując, że leci do mnie samo pudełko, które przez 3 dni leżało w Chinach. Najważniejsze jednak, że w końcu znalazło się w moich łapach :)

Pierwsze wrażenia

Opakowanie jest naprawdę solidne, wykonane z grubego kartonu, gwarantując zawartości dotrzeć bez najmniejszego szwanku. Sama płytka sprawia wrażenie kawłaka solidnej elektroniki, która już na pierwszy rzut oka sugeruje, że mamy do czynienia z zupełnie innym segmentem jaki reprezentuje Raspberry Pi.

  ODROID-X ODROID-X2
 
Procesor Exynos 4412
Rodzina ARM Cortex A9
Zegar procesora 1,4 GHz  1,7 GHz
Liczba rdzeni 4
Układ graficzny ARM Mail-400
25 GFLOPS
ARM Mail-400
34 GFLOPS
Zegar grafiki 400 MHz 533 MHz
OpenGL ES 2.0
OpenVG 1.1
 Pamięć RAM  1024 MB 2048 MB
 USB 2.0 6x
 HDMI Micro HDMI
SD / MMC / SDIO Tak
10/100 Ethernet Tak
Wymiary   90 x 94 mm