SantyagoSantyago
Avatar

Witaj!
Blog archiwalny. Już niebawem nowy serwis!

YouTube RSS Facebook GitHub

Postanowiłem zrobić drobną reorganizację na Blogu i zebrać wszystkie wpisy dotyczące Arduino do nowego działu. Od dłuższego czasu planowałem przygotować jakiś poradnik dla osób zaczynających swoją przygodę z tą platformą, ale wymagało to drobnych modyfikacji w oprogramowaniu.

Na chwilę obecną znajdują się tam przeniesione wpisy z Bloga, ale mogę zapewnić, że pojawią się tam kolejne, uzupełnione materiały. Poradnik został podzielony na teorię, opisy bibliotek oraz przykłady uruchomienia poszczególnych komponentów dostępnych na naszym rynku.

Reklama

Po ponad roku cyklu rozwojowego, która zawierała wydanie beta i kilku kandydatów wydawniczych, ogłoszono stabilną wersję dystrybucji Slackware 14.1. Jest to jedna z najstarszych dystrybucji, której początki w 1993 roku dał Patrick Volkerding.

Nowy Slackware opiera się o jądro w wersji  3.10.17, które obecnie zalicza się do serii z długoterminowym wsparciem. Jak już wspomniałem na łamach Bloga - Slackware 14.1 rezygnuje z bazy danych MySQL na rzecz MariaDB 5.5.32 oraz zawiera takie komponenty jak Xorg 1.14.3, Mesa 9.1.7, Glibc 2.17 wraz z kompilatorem GCC 4.8.1.

Jeśli chodzi o środowiska graficzne to znajdziemy tutaj KDE 4.10.5 oraz Xfce 4.10.1. Ucieszyć powinni się również użytkownicy, którzy mają konieczność instalacji Slackware z obsługą UEFI, ponieważ jest to teraz możliwe dla wersji 64-bitowej.

Pobierz Slackware 14.1: http://www.slackware.com/getslack/torrents.php

Rob Bartholomew ze studia Creative Assembly zapowiedział grę Total War: Rome II na platformę SteamOS z pełnym wsparciem dla kontrolera Steam Controller. Studio zawsze było zainteresowane możliwością rozrywki w pokoju dziennym, ale borykało się z ograniczeniami tradycyjnego sprzętu. W zeszłym miesiącu, gdy Valve zaprosił przedstawicieli studia w celu prezentacji swojego kontrolera i przedstawienia swoich planów na temat SteamOS, byli pod tak wielkim wrażeniem, że postanowiono przygotować natywny port dla Linuksa.

Total War: Rome II jest kolejną odsłoną znanej i lubianej serii Total War, będącą strategią czasu rzeczywistego. Wcielamy się w  przywódcę państwa rzymskiego, aby stanąć do walki o władzę i podbój innych krain od czasów powstania Republiki Rzymskiej.

Gra będzie dostępna dla SteamOS już na początku 2014 roku.

Galeria

Dwa dni temu, na platformie Steam pojawiła się prawdziwa perła - Metro: Last Light dla użytkowników Linuksa. Co prawda, właściciele systemu Mac OS X mogli już cieszyć się grą 10 września, ale to właśnie wydanie na "pingwina" jest tutaj kluczowe - również z punktu widzenia Valve.

Sami twórcy uzasadnili ten krok, dużym zapotrzebowaniem na gry z segmentu AAA wśród użytkowników tej platformy i trzeba przyznać, że spisali się świetnie. Oczywiście nie zamierzam rozwodzić się nad tym, o czym jest gra, ale skupię się na małym porównaniu grafiki, pomiędzy wersją dla systemu Windows, a wersją dla Linuksa.

Pierwsze co rzuca się w oczy, to mocno okrojone możliwości konfiguracyjne efektów graficznych. W odróżnieniu od wersji dla systemu Windows możemy jedynie określić... jakość grafiki:

Linux

Windows

Zamiast rozmyślać na temat tego, co możemy sobie ustawić, a czego nie, postanowiłem przygotować mały film. Myślę, że każdy sam oceni, czy port jest udany, czy też nie. Nie ma też sensu porównywać ilości klatek na sekundę, ponieważ niektórych efektów niestety nie uświadczymy na Linuksie (przynajmniej na razie), a porównanie byłoby niemiarodajne.

Ujawniono wygląd prototypu konsoli  Steam Machines od Valve. Wielkiego zaskoczenia oczywiście nie ma, bowiem wiadomo było, że będzie to zwykły PC upchnięty w zgrabną obudowę, którą bez obciachu będziemy mogli postawić pod telewizorem.

Przedstawiony prototyp jest nieco większy od konsoli Xbox 360, posiadając wymiary 12 x 12 x 2,9 cala (~30 x 30 x 7 cm). To co odróżnia Steam Machines od konsol jakie znamy, to zróżnicowane komponenty zamknięte w aluminiową obudowę.

Na chwilę obecną wiadomo, że zdecydowano się (w zależności od konfiguracji) na karty graficzne od modelu NVIDIA GTX 660 do  GTX Titan oraz procesory Intel i7-4770, Intel i5-45700 lub Intel i3. Całość "dopalona" jest 16GB pamięci RAM (DDR3-1600) oraz dyskiem hybrydowym SSHD o pojemności 1TB.

 

 

Obudowa została zaprojektowana w taki sposób, aby wszystkie elementy grzejne, a więc karta graficzna, zasilacz i procesor, posiadały własne otwory wentylacyjne. Ma to zapobiec wzajemnemu nagrzewaniu się elementów ciepłym powietrzem.

Należy jednak pamiętać, że to wciąż prototyp, który może się różnić od finalnego produktu przeznaczonego dla końcowego gracza. Wciąż jeszcze nie wiemy, czym zaskoczą nas inni producenci i partnerzy Valve.

Co ciekawe - Steam OS, pomimo wielu spekulacji, nie będzie opierał się na Ubuntu. Konsolą będzie zarządzał dość skrojony Linux na wzór firmeware innych konsol. Tradycyjne biurko typu KDE/Gnome zastąpi  uproszczony model na wzór trybu Big Picture.

Żródła: The Verge, Steam Uniwerse