SantyagoSantyago
YouTube RSS Google+ Facebook GitHub

Kategorie wpisów

Reklama na Blogu

Najnowsze poradniki

Ostatnie komentarze

Popularne wpisy

Facebook

Google+

Ostatnie fotografie

polskie-gorypolskie-gorypolskie-gorypolskie-gorypolskie-gorypolskie-gorypolskie-gorypolskie-gorypolskie-gorywieliczka-szyb-danilowicza

Całkiem niedawno sprawdzaliśmy jak sprawuje się CloudShell, który przekształca ODOROID-XU4 na mini serwer NAS. Pojawiły się również głosy, że zastosowanie CloudShell jako NAS mija się z przeznaczaniem z powodu braku zabezpieczenia składowanych danych za pomocą macierzy RAID.

I chociaż jest to słuszna uwaga, wielu użytkownikom wystarczy tylko jeden dysk, poniweważ nie składują oni tam super ważnych danych. A co w przypadku, gdybyśmy chcieli jednak zadbać o bezpieczeństwo danych?

Obecnie nie ma na rynku platform SBC wspierających RAID. Znacznie łatwiej mają takie platformy jak Jetson TK1 / TX1, które posiadają natywny port SATA, a wtedy z pomocą mogą przyjść przeróżne kieszenie HDD, które udostępniają taką funkcję. A co w przypadku pozostałych?

Pomocna może okazać się wtedy płytka HDD-RAID 1.1 od CubieTech.

HDD-RAID 1.1

Reklama

Społeczność Raspberry Pi doczekała się w końcu eksperymentalnej obsługi OpenGL 2.1 dla modelu Raspberry Pi 2. Jest to już druga platforma ARM, która obecnie wspiera ten standard. Po aktualizacji do najnowszej wersji systemu operacyjnego Raspbian, mamy możliwość włączenia sterownika GL bezpośrednio za pomocą programu raspi-conig.

raspi-config

Glxgears ze względu na synchronizację pionową raportuje tylko 60 klatek/s. Obsługa OpenGL 2.1 realizowana jest przez sterownik VideoCore4 Gallium3D bazujący na bibliotece Mesa 11.1.

glxgears

Benchmark glmark2 również się uruchamia, ale na chwilę obecną nie jest w stanie ukończyć testów, kończąc działanie przepięknym segfaultem.

glmark2

glmark2

Próba uruchomienia Nexuiz również zakończyła nię niepowodzeniem, powodując wywrotkę całego systemu. Miejmy nadzieję, że w przeciągu kilku lub kilkunastu tygodni, OpenGL będzie w pełni stabilny i użyteczny.

Jestem bardzo ciekaw, jak będzie się zachowywał w "naturalnych" zastosowaniach.

Po półtorarocznym okresie ciężkiej pracy, światło dzienne ujrzało API Vulkan 1.0 od grupy Khronos, mające konkurować z DirectX 12. Szumnie zapowiadany i dostępny od dłuższego czasu DX12 miał zrewolucjonizować rynek gier, jednak do dnia dzisiejszego nic ciekawego na tym polu się nie wydarzyło. Czy Vulkan ma szansę na inny los?

Za Vulkanem stoi dziś potężna grupa, wśród której możemy wymienić firmy takie jak NVIDIA, Intel, Samsung, Valve, Google i wiele innych. Kluczową rolę jednak odegrał tutaj AMD, ponieważ Vulkan czerpie bardzo wiele z autorskiego Mantle, któremu nie udało się zwojować zbyt wiele.

Sterowniki

Już teraz dostępne są sterowniki NVIDIA wspierające Vulkana, oznaczone numerami 356.39 dla systemu operacyjnego Windows oraz 355.00.26 dla Linuksa. Obsługiwane karty rodzin GeForce 900m GeForce 700, GeForce 600, a także Quadro. Co ciekawe, firma udostępniła również sterowniki dla systemu Linux4Tegra, który napędza takie jednostki jak Jetson TK1 oraz Jetson TX1. Spodziewajcie się więc osobnego wpisu na ten temat.

AMD także przygotowało odpowiednie sterowniki dla swoich kart Radeon, gdzie minimalne wymagania to Windows 7 z SP1. Wspierane są praktycznie wszystkie rodziny kart graficznych. Niestety nie wiadomo jeszcze nic o sterownikach dla systemu Linuks.

Gotowymi sterownikami pochwalił się również Qualcomm dla swoich układów Adreno, a także Imagination dla układów PowerVR.

Oczywiście nie możemy zapomnieć o Intelu, który jako jedyny producent układów graficznych prężnie wspiera ruch Open-Source.

Co na to wszystko Microsoft? Kto stawia, że nagle pojawij się DirectX 12 dla starszych wersji, niż Windows 10?

W końcu jest! Hardkernel przedstawił oficjalnie nowego ODROID-C0, przeznaczonego dla Internetu Rzeczy (IoT), a także elektroniki ubieranej. Płytkę można już zakupić u producenta za kwotę zaledwie 25$.

ODROID-C0

Specyfikacja tego maleństwa wygląda następująco:

  • Amlogic S805 quad core ARM Cortex-A5 @ 1.5GHz
  • Układ graficzny ARM Mali-450MP
  • 1GB pamięci DDR3 @ 792Mhz
  • Gniazdo pamięci eMMC oraz microSD
  • Gniazdo HDMI
  • Dwa gniazda USB 2.0 (nieprzylutowane)
  • 40-pinowe gniazdo GPIO / UART / SPI / I2C / ADC (nieprzylutowane)
  • 7-pinowe gniazdo I2C  (nieprzylutowane)
  • Gniazdo portu szeregowego (nieprzylutowane)
  • Wbudowany zegar RTC,
  • Odbiornik IR (nieprzylutowane)

ODROID-C0

Nowego ODROID-a możemy zasilić za pomocą zasilacza 5V / 2A lub akumulatorka LiPo 3.7V. Akumulatorek jest bezpośrednio ładowany przez wbudowany obwód ładujący, wyposażony w diodę sygnalizującą zarówno status akumulatora jak i sam proces ładowania. W przypadku zasilania bateryjnego, regulator step-up zapewni nam wymagane napięcie 5V dla gniazd USB / HDMI.

Wymiary to zaledwie 58x56mm przy wadze 16 gram (z radiatorem 30 gram)

ODROID-C0 jest zgodny softwarowo ze swoim starszym bratem C1+, pobierając maksymalnie 500mA. Jeśli kogoś najdzie ochota, może do pełni szczęścia dokupić tzw. Connector Pack

Cubieboard 5 (CubieTruck PLUS) jest kolejną platformą SBC, którą otrzymałem do testów od sklepu internetowego ElTy.pl. Płytka jest bezpośrednim następcą Cubieboard 3 (CubieTruck), którą również miałem już okazję testować jakiś czas temu.

Wśród najważniejszych zmian możemy wymienić ośmiordzeniowy układ SoC Allwinner H8, taktowany zegarem 2.0GHz (Cortex A7) oraz układ graficzny PowerVR SGX544 taktowany zegarem 700MHz. Zdecydowano się również na wymianę pamięci o rozmiarze 8GB z powolnego już standardu NAND na pamięć eMMC od Foresee. Pojawiła się również dwuzakresowa karta sieciowa Wi-Fi 2.4GHz/5GHz oraz Display Port 1.1 w miejsce gniazda VGA.

Cubieboard 5 / CubieTruck PLUS

Nowy Cubie jest mechanicznie zgodny z poprzednią wersją. Wrazie konieczności, bez żadnych problemów, możemy dokonać wymiany.