SantyagoSantyago
YouTube RSS Facebook GitHub

Wszystko wskazuje na to, że pomimo obiegowej opinii (również wśród samych twórców) KDE SC 4.11 nie będzie wydaniem LTS. Biorąc pod uwagę fakt, że praktycznie każde wydanie KDE SC 4 kończy się na wydaniu wersji 4.x.5, zapowiadany hucznie "LTS" również na nim poprzestanie.

Trudno jednak przewidzieć co stanie się po ukazaniu KDE SC 4.11.5, gdyż został właśnie ogłoszony plan wydawniczy KDE SC 4.12, gdzie finalna wersja ma ukazać się w połowie grudnia bieżącego roku.

Plan wydawniczy KDE SC 4.12

  • 6 listopada 2013 - KDE SC 4.12 Beta 1
  • 13 listopada 2013 - KDE SC 4.12 Beta 2
  • 20 listopada 2013 - KDE SC 4.12 Beta 3
  • 27 listopada 2013 - KDE SC 4.12 RC 1
  • 11 grudnia 2013 - KDE SC 4.12
  • 14 stycznia 2013 - KDE SC 4.12.1
  • 4 lutego 2013 - KDE SC 4.12.2
  • 4 maca 2013 - KDE SC 4.12.3
  • 1 kwietnia 2014 - KDE SC 4.12.4
  • 29 kwietnia 2014 - KDE SC 4.12.5

Oczywiście pewna część twórców może pozostać przy dalszym rozwoju i wprowadzaniu poprawek do serii 4.11.x, ale wcale tego robić nie musi. Logicznie byłoby przecież zająć się wydaniami 4.12.x. Tak naprawdę i tak nie ma to większego znaczenia, póki Plasma stanowi tylko drobną część KDE, a pozostali programiści raczej nie poświęcą większej ilości czasu dla KDE SC 4.11.

Prawdę mówiąc, mocno liczyłem na KDE z długim okresem wsparcia tylko z tego względu, że zacząłem omijać pełne wydania KDE SC, oczekując na trzecią lub czwartą serię poprawkową. Zapowiedź nowego KDE SC 4.12 mocno zburzyła moje oczekiwania, a uwagę co raz mocniej przykuwa to, co dzieje się KDE Frameworks 5.

Reklama

Hardkernel zaprezentował nowego "potworka" ODROID-XU, będący bezpośrednią kontynuacją i połączeniem ODROID-X2 i U2. Specyfikacja robi spore wrażenie, bowiem na pokładzie znajduje się procesor Exynos5 Octa: Cortex™-A15 i Cortex™-A7 big.LITTLE.

Platforma wyposażona jest w pamięć 2GB LPDDR3, złącze HDMI, cztery porty USB 2.0 oraz dwa USB 3.0 (w tym jeden pracujący w trybie OTG). Tradycyjnje, już swoje miejsce znalazł również czytnik katy Micro-SD oraz slot pamięci eMMC w wersji 4.5 (co powinno przełożyć się na lepsze transfery i możliwość dualboota)

Wydajność i gadżety

Pierwsze wyniki testów nowego ODROIDA-XU przynoszą od 30% do 40% lepszą wydajność, niż w przypadku poprzedniej wersji wyposażonej w procesor z rdzeniem Cortex A9. Do testów wykorzystano system Ubuntu 13.04 Linaro(13.07) z jądrem Linux Kernel 3.4.5.

Zastosowanie standardu eMMC 4.5 pozwala na odczyt danych z realnym transferem 160MB/s. Na szczęście slot jest kompatybilny z modułami eMMC sprzedawanymi z ODROID-X2/U2, jednak należy się spodziewać nieco niższych transferów.

Na chwilę obecną sprzedawane są moduły Toshiba wykonane w technologii 19nm NAND.

Co ciekawe, nowy ODROID posiada możliwość podłączenia 3V baterii do podtrzymywania zegara. Natomiast zastosowanie  portu USB 3.0 pozwala na podłączenie dodatkowych, dedykowanych akcesoriów: gigabitowej karty sieciowej ASIX AX88179 lub przejściówki USB3.0 - SATA3. Swoją drogą - wielka szkoda, że nie zdecydowano się na natywne złącze SATA.

Specjalna wersja ODROID-XU+E

W ofercie znajduje się również wariant XU+E posiadający cztery oddzielne sensory napięcia pomiędzy PMIC i układem SoC, odbierające osobno odczyty poboru energii rdzeni A15 i A7, układu graficznego i pamięci DDR3. Za tą wersję przyjdzie nam zapłacić 199$, Wersję "zwykłą" wyceniono na 169$, jednak jeśli zdecydujemy się na zakup teraz, zaoszczędzimy dodatkowo 20$.

Pełna specyfikacja techniczna i porównanie z poprzednikami

  ODROID-X ODROID-X2 ODROID-XU
   
Procesor Exynos 4412 Exynos 4412 Exynos 5410
Rodzina ARM Cortex A9 ARM Cortex A9 ARM Cortex A15
ARM Cortex A7 big.LITTLE
Zegar procesora 1,4 GHz  1,7 GHz  1,6G Hz
Liczba rdzeni 4 4 8
Układ graficzny ARM Mail-400
25 GFLOPS
ARM Mail-400
34 GFLOPS
PowerVR SGX 544MP
76 GFLOPS
Zegar grafiki 400 MHz 533 MHz 640 MHz
OpenGL ES 2.0 2.0 2.0
OpenVG 1.1 1.1 1.1
OpenCL Nie Nie 1.1
 Pamięć RAM  1024 MB 2048 MB  2048 MB
 USB 2.0  Tak (6x) Tak (6x)    Tak (4x)
USB 3.0 Nie Nie Tak (1x)
USB 3.0 Nie Nie Tak (1x)
 HDMI Tak Tak Tak
SD / MMC / SDIO Tak Tak Tak
microSD Nie Nie Tak
10/100 Ethernet Tak Tak Tak
 Wi-Fi Nie Nie Nie
Bluetooth Nie Nie Nie
 Sensory Nie Nie Nie
Wymiary   90 x 94 mm   90 x 94 mm  69.80 x 94 mm
Cena  129$  149$  149$ (169$)

Co na płycie?

SoundBall 1.0

Jakiś czas temu prezentowałem prototyp equalizera opartego o układ scalony MSGEQ7. Sercem projektu tradycyjnie została ATmega328, natomiast do sterowania diodami LED i RGB wykorzystano dwa 16-kanałowe generatory PWM TCL5940. Chcąc ograniczyć ich liczbę, diody RGB będą sterowane multiplexem za pomocą MOSFET-ów IRF9520.

Jak wspomniałem wcześniej - oprócz 7-kanałowego equalizera audio, projekt miał również posłużyć jako źródło światła relaksacyjnego z możliwością sterowania za pomocą telefonu poprzez Bluetooth.

No i dotarłem do mety ze swoim projektem Monitino Uno. Mały foto-reportaż z końcowej instalacji. W ramach przypomnienia - Monitino Uno to własnej roboty panel do zatoki 5.25" monitorujący wybrane parametry pracy komputera.

Na chwilę obecną są to:

  • Temperatura procesora,
  • Prędkość obrotowa wentylatora na procesorze,
  • Obciążenie procesora,
  • Zajętość dysków twardych,

Dodatkowo, w zależności od obciążenia systemu, Monitino UNO steruje dwoma diodami RGB podświetlającymi plastikowe listwy w obudowie. Całość podłączono bezpośrednio do portu USB na płycie głównej, podtrzymującego napięcie po wyłączeniu komputera. Dzięki czemu Monitino Uno przełącza się w tryb "uśpienia" prezentując duży zegar z datą, pomiar wilgotności powierza oraz temperaturę otoczenia.

W tryb "uśpienia" można również przełączyć się za pomocą jednego z przycisków na frontowym panelu.

Przyklejenie kołków dystansowych po przykręceniu do panela TFT.

Chałupniczy sposób na zaczepy ze starej zaślepki.

Plexi strasznie się palcuje, więc zstosowano okleinę - w ostatczności czarną.

  

Krótki film z historii projektu:

Więcej informacji:

Strona projektu: http://www.jarzebski.pl/projekty/monitino-uno.html
Wersja 1.2: Dalsze zabawy z Monitino UNO
Wersja 1.8: Monitino UNO 1.8 - prawie na mecie
Jak to się zaczęło: Arduino monitoruje Linuksa

Zaledwie wczoraj Khronos Group opublikowała nową specyfikację OpenGL 4.4, a już dostępne są pierwsze sterowniki  od "zielonych" oznaczone numerem 325.05.03, obsługujące zarówno OpenGL 4.4 jak i GLSL 4.40.

Niestety, aby cieszyć się nowymi rozszerzeniami OpenGL 4.4, musimy posiadać w miarę nową kartę graficzną opartą o układ Fermi (GeForce 400/500) lub Kepler (GeForce 600/700). Na szczęście posiadacze starszych układów, które obsługują jedynie OpenGL 3.x dostaną kilka nowych rozszerzeń.

Nowe rozszerzenia OpenGL 3

  • ARB_enhanced_layouts,
  • ARB_multi_bind,
  • ARB_texture_mirror_clamp_to_edge,
  • ARM_texture_stencil8,
  • ARB_vertex_type_10f_11f_11f_rev. 

Nowe rozszerzenia NV

  • NV_blend_equation_advanced,
  • NV_bindless_multi_draw_indirect,
  • NV_gpu_program5_mem_extended.

Nowe rozszerzenia  OpenGL 4

  • ARB_buffer_storage,
  • ARB_clear_texture,
  • ARB_query_buffer_object,
  • ARB_compute_variable_group_size,
  • ARB_indirect_parameters,
  • ARB_shader_draw_parameters,
  • ARB_shader_group_vote,
  • ARB_sparse_texture.

Nowe rozszerzenia  OpenGL 4 (Kepler)

  • ARB_bindless_texture,
  • ARB_seamless_cubemap_per_texture.

No dobrze, ale co mi po tym?

OpenGL 4.4 pozwala między innymi na utworzenie specjalnego bufora dla układów graficznych, zarówno tych wbudowanych SoC, samodzielnych GPU, jak i APU (ARB_buffer_storage). Pozwala to programiście zdecydować, gdzie mają być przechowywane obiekty. W zależności od potrzeb, mogą być przechowywane w pamięci operacyjnej komputera lub w pamięci karty graficznej, pozwalając na lepszy przepływ danych. Podobne rozwiązanie zapowiedział również Microsoft dla swojego DirectX 11.2 - z tą różnicą, że OpenGL jest wstecznie kompatybilne, natomiast DX 11.2 ma być dostępne jednie dla Windows 8.1 oraz nadchodzącej konsoli Xbox One (aka. VHS).

Stosowanie OpenGL 4.4 pozwoli również na odciążenie pracy procesora za pomocą wiązania grupy obiektów (GL_ARB_multi_bind) i wydania im wspólnego polecenia, zamiast odwoływania się do poszczególnych elementów.

Kolejną istotną zmianą jest optymalizacja układu jednostek cieniowania oraz udoskonalona praca z teksturami o bardzo dużej rozdzielczości (ARB_sparse_texture). Na uwagę zasługuje również możliwość dowolnego łączenia tekstur na scenie, gdzie tym razem ich liczba nie będzie niczym ograniczona - w praktyce oznacza to więcej tekstur i więcej obiektów składających się na daną scenę. W określonych warunkach, takie rozwiązanie powinno zwiększyć wydajność nawet 10-krotne.

W nowej specyfikacji duży nacisk położono również na ułatwienie programiście portowania do OpenGL aplikacji wykorzystujących konkurencyjne Direct3D.

Więcej informacji

Pełna specyfikacja OpenGL 4.4

Sterowniki NVIDIA 325.05.03 BETA