SantyagoSantyago
Avatar

Witaj!
Blog archiwalny. Już niebawem nowy serwis!

YouTube RSS Facebook GitHub

Od czasu kiedy nabyłem swój egzemplarz ODROID-X2 minął już prawie rok. W między czasie ekipa Hardkernel zaprezentowała nam już jego następcę - model XU - bazujący na procesorze Exynos5 Octa. Zacząłem się więc mocno zastanawiać, czy warto w niego zainwestować. Jednak aby to ocenić, musiałem ponownie przeanalizować jego zastosowanie i dostępne oprogramowanie.

Media Center i namiastka Smart-TV.

W moim przypadku ODROID-X2 sprawuje się doskonale jako urządzenie typu Media Center z systemem Android. Powodem wyboru Androida, zamiast tradycyjnego Linuksa był prosty fakt, który skreślał go jako zastosowanie w roli mini-komputera na biurko. Na klęskę takiego rozwiązania przyczyniły się spore problemy w uzyskaniu przez twórców akceleracji sprzętowej w dekodowaniu wideo oraz trudności akceleracji środowiska graficznego. Naturalnie jakoś to działało, jednak nie można było tego nazwać "komfortowym" użytkowaniem.

Czas jednak biegnie nieubłaganie do przodu i ponownie postanowiłem sprawdzić postępy w działaniu Linuksa - a tym samym przydatność ODROIDA-X2 jako namiastki mini-komputera na biurko / TV.

Ubuntu 12.11 Fully Loaded

Jest to społecznościowa wersja Ubuntu bazująca na Linaro Ubuntu 12.11 Quantal Quetzal z zainstalowanymi środowiskami graficznymi: Gnome, LXDE, KDE, Unity 2D oraz XFCE. Wśród "ekstra" oprogramowania znajdziemy tu aplikacje: Firefox, Chromium, Xine, Gimp, Mednafen, Transmission oraz Oracle JDK 8. Jak można zauważyć, środowisko Unity występuje w wersji bez efektów 3D, co może przełożyć się na w miarę szybkie działanie systemu.

Na uwagę zasługują również jego inne cechy, a mianowicie:

  • Jądro w wersji 3.0.75,
  • Emulatory Mednafen SNES oraz NES,
  • Zoptymalizowany ffmpeg (obsługa NEON, multitherad),
  • Sprawne działanie KWin GLES w KDE z efektami,
  • Możliwość rozszerzenia 2GB pamięci za pomocą pamięci wirtualnej.

Najlepiej w tym wydaniu sprawują się środowiska KDE oraz XFCE. Ubuntu pomimo odmiany 2D sprawia wrażenie ociężałego i nie pozwala na przyjemną pracę. Jeśli miałbym wybierać, to wybór padłby właśnie na KDE. Powiem szczerze, że jest to dla mnie nie małe zaskoczenie, jeśli weźmie się pod uwagę niezbyt szczupłe Qt i jego zależności. Niestety, pomimo tego, że KWin GLES miał działać - nie działał.

Jeśli chodzi o filmy (Big Buck Bunny) to całkiem nieźle sprawują się pliki w rozdzielczości 720p. Niestety, jeśli posiadamy jakieś materiały w rozdzielczości 1080p, możemy się z nimi pożegnać. Co prawda obraz jest w mirę płynny, jednak synchronizacja obrazu z dźwiękiem "leży i kwiczy". Nawet nie testowałem innych materiałów filmowych. Podobnie ma się tutaj XBMC - interfejs działa ok, jednak problem z wysoką rozdzielczością filmów pozostaje ten sam. Oprócz tego, odtwarzanie filmów za pomocą mplayera, który najlepiej radził sobie z filmami, nie pozwala na skalowanie filmów w mniejszej rozdzielczości do natywnej rozdzielczości pulpitu. Owszem, można włączyć skalowanie, ale impreza jest wtedy kompletnie nieopłacalna.

Reasumując. Od biedy wydanie pozwala na całkiem przyjemną pracę z Linuksem, pod warunkiem, że obejdziemy się bez multimediów w większej rozdzielczości niż 720p. Przeglądarka Chromium zdecydowanie lepiej radziła sobie niż Firefox, który miał znaczne problemy przy przewijaniu większych stron internetowych. Warunkiem koniecznym jest jednak posiadanie zainstalowanego systemu na szybkiej karcie eMMC.

Ubuntu 13.04 Dream Machine

Dram Machine jest drugą odmianą Ubuntu bazującą na Ubuntu 13.04 Raring Ringtail. W odróżnieniu od poprzedniczki oferuje pełne środowisko graficzne Unity.

Podobnie jak wersji "Fully Reloaded", znajdziemy tu zestaw podobnego oprogramowania w postaci przeglądarek internetowych Firefox, Chromium oraz programów Xine, Gimp, Mednafen, Transmission i Oracle JDK 8.

Dodatkowo znajdziemy tutaj:

  • Oficjalne jądro HK w wersji 3.8.13.4,
  • Emulatory Mednafen SNES oraz NES,
  • Zoptymalizowany ffmpeg (obsługa NEON, multitherad),
  • Sprawne działanie KWin GLES w KDE z efektami,
  • Biblioteki programistyczne Qt5,
  • Serwer Samba,

Ciekawe jest tutaj ogłoszenie opiekuna, które mówi, że niebawem ma pojawić się XBMC 13 Gotham Alpha z akceleracją sprzętową oraz obsługą MFC.

Tutaj spotkało mnie największe rozczarowanie. Faktycznie KDE korzystało już z KWin GLES, a Ubuntu posiadało wszystkie wizualne bajery, to prędkość działania była koszmarnie wolna, dyskwalifikując to wydanie do jakiegokolwiek użytkowania.

Powrót na Androida

Zniesmaczony wizją Linuksa na ODROID-X2 postanowiłem wrócić do Androida i jego roli jako domowego Media Center. Tutaj jednak spotkałem się bardzo miłą niespodzianką, bowiem na forum Hardkernel można znaleźć specjalną wersję Pocket Rocket bazującą na oficjalnym wydaniu ODROID-X2 Android 4.1 Beta-1.8.

Przez ostatnie pół roku bardzo wiele się zmieniło i to praktycznie na same plusy! Przede wszystkim powitała mnie rozdzielczość 1080p zamiast 720p oraz Android 4.1.2 z jądrem 3.0.51.

Usunięto wiele błędów, takich jak popularny "zielony ekran" podczas zmiany źródła wyświetlania między DVI a HDMI. Rozwiązano problem automatycznego montowania nośników podłączonych do portu USB. Ale to co mnie autentycznie uradowało, to XBMC 13 z pełną akceleracją sprzętową (Libstagefright) - bez zbędnego kombinowania z zewnętrznymi palyerami typu MX Player.

Dalej było już tylko lepiej, bowiem wydanie Pocket Rocket zawiera masę przydatnego oprogramowania i funkcji takich jak prawdziwy tryb pełnoekranowy, możliwość zoomu (np. w mapach Google). Nie musimy już samodzielnie wgrywać softu pozwalającego na dostęp do sklepu Play - wszystko to, gotowe jest po nagraniu obrazu na kartę SD / eMMC.

Na przygotowany obrazie znajdziemy również wbudowane sterowniki kontrolera Xbox 360 - zarówno w wersji przewodowej jak i bezprzewodowej oraz szereg przydatnego oprogramowania: Ad Away, Universal Init.d, BusyBox, Stickmount, ZArchiverTED Talks, Astro File Explorer (z wtyczką Samba), Ultra Explorer,  Terminal Emulator, tTorrent. Stare wygi znajda tu emulatory RetroArch, Snes9x EX+ oraz N64oid.

Można powiedzieć, że mój ODROID-X2 zyskał drugą młodość, odpychając młodszego brata ODROID-XU na dalszy plan. Więc jeśli posiadasz już X2, przesiadka na XU wydaje się bezcelowa. Deklarowana wydajność jest większa na poziomie 40% - a szczerze wątpię, aby scenariusz z zamkniętymi sterownikami się nie powtórzył, powodując linuksowy masochizm i nieprzespane noce na forum.

Komentarze Komentarze
Avatar 1
xyz Windows 7 / Mozilla Firefox 24.0
08 September 2013 - 22:16 Łódź

Jest w ogóle jakiś współczesny SoC ARM, który byłby w pełni wspierany (z akceleracją 3d i łatwym w użyciu odtwarzaniem HD) przez normalnego Linuksa?

Avatar 2
Korneliusz Linux x86_64 / Mozilla Firefox 23.0
08 September 2013 - 22:18 Bytom

Osobiście nie znam, a chętnie sam bym poznał

Avatar 1
MoroS Windows 7 / Safari 537.36
09 September 2013 - 14:56 Warszawa

Przyłączam się do tych chęci. Najbliższe, na co chyba możemy liczyć w obecnej chwili, to niewielkie komputerki oparte na procesorach typu Atom. O ile z oprogramowaniem i akceleracją nie ma wtedy problemów, bo używamy dobrze znanych komponentów (typu Atom, czy AMD E-350), to minusów jest parę:
- rozmiar - nadal znacznie większe niż rozwiązania SoC typu Rasberry Pi czy ODROID;
- złożoność - wiele podzespołów, które trzeba jednak samemu złożyć;
- zużycie energii - o ile tego typu rozwiązania dobrze działają z pasywnym chłodzeniem, o tyle trochę im brakuje do energooszczędności rozwiązań ARMowych;

Nadal jednak, jeżeli kogoś interesuje takie rozwiązanie, to można znaleźć trochę informacji na ten temat, jak chociażby to nagranie z "This Week In Linux":

Pozdrawiam.

Avatar 1
feris Windows 7 / Mozilla Firefox 23.0
09 September 2013 - 20:15 Jaworzno

Optymistycznie patrząc to może w ciągu pół roku doczekamy się pełnego wsparcia SoC Allwinner\'a (za wyjątkiem A31). Za 3D odpowie Lima driver do MaliMP, a za video libvdpau-sunxi do CedarX. Niestety oba projekty to inżynieria odwrotna więc się ciągną.
Pozdrowienia dla producentów w tym miejscu...
Nvidia pracuje z Avionic nad sterownikami 2D/3D do Tegry w głównej linii jądra, niestety nic nie wiem o VPU.

Avatar 1
kaszak Windows 7 / Mozilla Firefox 23.0
10 September 2013 - 07:44 Warszawa

Kiedy sterownik freedreno wejdzie do jądra 3.12, to Snapdragony powinny trybić całkiem nieźle bez blobów. Niestety, przed freedreno jeszcze długa droga, żeby wspierać wszystkie bajery jak vdpau.

Avatar 1
xyz Windows 7 / Mozilla Firefox 24.0
13 September 2013 - 01:18 Łódź

A da się gdzieś kupić w miarę niedrogie płytki ze Snapdragonami? Zwłaszcza tymi nowymi i zwłaszcza z wbudowanym modułem komórkowym.
I jeśli mowa o modułach komórkowych - to jest jakoś obsługiwane czy trzeba ręcznie wgryźć się w komendy AT i jakoś przechwytywać dźwięk?

Avatar 1
kaszak Linux x86_64 / Safari 537.36
13 September 2013 - 11:32 Warszawa

Takie coś na przykład: http://www.inforcecomputing.com/product/moreinfo/ifc6410.html
Cena taka sobie i nie wiem, jak z moduem GSM, ale to zawsze coś. Są jeszcze DragonBoard, ale to devkity kosztujące 500$ i więcej.

Avatar 1
feris Windows 7 / Mozilla Firefox 23.0
15 September 2013 - 12:12 Jaworzno

Teoretycznie akceleracja video jest wspierana bo sterownik jest rozwijany w ramach Gallium3D a tam już od jakiegoś czasu jest state tracker VDPAU. Pytanie czy to już działa, a jeśli tak to z jaką wydajnością. Slajdy z przecieków na temat nowych Intel NUC, opartych o Bay-Trail, stawiają pod znakiem zapytania tworzenie prostych stacji roboczych na ARM. USB 3.0,Wifi,Bluetooth,mSata,Celeron N2810 zamknięte w obudowie z miejscem na dysk 2,5". I to za 139$ MSRP. A jak wyjdzie pasywna obudowa np. od Akasa ( do dzisiejszych NUC kosztuje około 200zł brutto ). Czy będzie aż tak różowo przekonamy się w 1Q2014.

Avatar 2
StGreg Windows 7 / Safari 537.36
10 September 2013 - 00:01 Warszawa

Odroid-XU ma gpu od PowerVR więc problemów ze sterownikami będzie jeszcze więcej niż w przypadku X2, wystaczy spojrzeć jak to działa (a raczej nie działa) na niektórych Atomach od intela, które też korzystały z rozwiązań PowerVR... ;/