SantyagoSantyago
Avatar

Witaj!
Blog archiwalny. Już niebawem nowy serwis!

YouTube RSS Facebook GitHub

Nie wiem jak Wy, ale ja od czasu do czasu lubię poświęcić trochę wolnego czasu na małą, cyfrową rozrywkę. Obecna sytuacja na Linuksie jest o wiele ciekawsza niż rok, czy dwa lata temu. Na pingwina coraz częściej pojawiają się ciekawe produkcje, takie jak: Torchlight, Rochard czy przepiękne Trine.

Rok 2013 zapowiada się jeszcze bardziej obiecująco za sprawą firmy Valve i dostarczenia nam swojej platformy dystrybucji Steam. Jest jednak jeszcze coś, co pozwoli nam na sięgnięcie po jeszcze większą ilość miodnych tytułów - emulacja. Jeśli posiadamy odpowiednią konfigurację sprzętową, możemy zamienić naszego peceta w konsolę Wii. O powodach emulacji można mówić wiele. Jednym z nich, może być chęć posiadania swojej kolekcji gier na dysku twardym i nie bawienie się w podłączanie konsoli do odbiornika TV. Innym z kolei powodem, może być fakt, że nie chce nam się wyciągać zakurzonej konsoli z szafy.

Odrobina informacji o samej konsoli

Wii jest popularną, siódmej generacji konsolą gier, zaprojektowaną przez firmę Nintendo. Wii została publicznie zaprzentowana w 2005 roku na targach E3, stając się dostępną w sprzedaży w  2006 roku. Jej sercem jest procesor IBM Broadway wykonany w 90 nm procesie SOI, taktowany zegarem 730MHz. Układem graficznym jest  natomiast ATI o nazwie kodowej Hollywod, zawierający rdzeń ARM926. Co ciekawe konsola posiadała jedynie (aż) 88MB pamięci RAM i 512 MB wbudowanej pamięci Flash. Sama zaś konsola sterowana była bezprzewodowym kontrolerem Wiimote

Reklama

Elektronik, zarówno amator jak i profesjonalista, potrzebuje w swoim codziennym życiu odpowiednich narzędzi do projektowania płytek drukowanych i schematów elektronicznych. Bez odpowiedniego oprogramowania przyjdzie mu kreślić swoje dzieła na kartce papieru. Takiego specyficznego oprogramowania jest dosyć sporo, jednak w przypadku Linuksa nie jest niestety różowo. Nie znaczy to oczywiście, że wielbiciele pingwina nie znajdą nic dla siebie. Wręcz przeciwnie - dostępne są programy, które wręcz zasługują na miano prawdziwych kombajnów EDA (Electronic Design Automation).

Miło mi poinformować, że projekt DreamDesktop został publicznie otwarty. DreamDesktop jest animowaną tapetą przeznaczoną dla środowiska KDE 4 wykorzystującą bibliotekę FFMPEG. Projekt został przetestowany pod KDE 4.9.3. Powinien jednak działać prawidłowo na wszystkich wersjach KDE z serii 4.8.x / 4.9.x.

Przed DreamDesktop jeszcze daleka droga i wiele jest do zrobienia. Mimo wszystko - zapraszam do testowania i zgłaszania błędów oraz swoich pomysłów.

Jeśli podobnie jak ja, przymierzaliście się do zaopatrzenia w deweloperską płytkę ODROID-X, lepiej poczekajcie do końca listopada. Hardkernel planuje bowiem do tego czasu udostępnić jej udoskonaloną wersję nazwaną ODROID-X2.

ODROID-X

ODROID-X2 na targach ARM Techcon 2012

ODROID-X to miniaturowy komputer napędzany czterordzeniowym procesorem Exynos 4412 (ARM Cortex-A9) o taktowaniu 1,4 GHz, wyposażony w układ graficzny Mali 400 i 1 GB pamięci RAM. Wydajnościowo jest zatem o wiele ciekawszą alternatywą dla Rasspbery PI. Nowa odsłona ODROID-X2 również będzie opierała się o ten sam procesor taktowany wyższym zegarem 1,7 GHz (możliwość podkręcenia do do 1,8 GHz). Oprócz tego będzie posiadała 2 GB pamięci RAM, co ma niebagatelny wpływ na uruchamiane na nim aplikacje. Jeśli chodzi o układ graficzny Mail 400, to został on podkręcony z 400 MHz do 533 MHz.  Nowa wersja pod względem rozmiaru i budowy nie różni się prawie wcale.

Różnica cenowa między ODROID-X, a ODROID-X2 to kwota 20$ - bowiem za odświeżoną wersję przyjdzie nam zapłacić 149$.

Alternatywy

  Raspberry Pi B ODROID-X ODROID-X2 Arndale
     
Procesor ARM1176JZFS Exynos 4412 Exynos 4412  Exynos 5250
Rodzina ARM 11 ARM Cortex A9 ARM Cortex A9 ARM Cortex A15
Zegar procesora 700 MHz 1,4 GHz  1,7 GHz  1,4G Hz
Liczba rdzeni  1 4 4 2
Układ graficzny Videocore 4
24 GFLOPS
ARM Mail-400
25 GFLOPS
ARM Mail-400
34 GFLOPS
ARM Mail-T604
72 GFLOPS
Zegar grafiki  250 MHz 400 MHz 533 MHz b/d
OpenGL ES 2.0 2.0 2.0 3.0
OpenVG 1.1 1.1 1.1 1.1
OpenCL Nie Nie Nie 1.1
 Pamięć RAM 512 MB  1024 MB 2048 MB  2048 MB
 USB 2.0 Tak (2x)  Tak (6x) Tak (6x)    Tak (2x)
USB 3.0 Nie Nie Nie Tak (1x)
SATA 3.0 Nie Nie Nie Tak (1x)
 HDMI Tak Tak Tak Tak
 RCA Tak Nie Nie Nie
SD / MMC / SDIO Tak Tak Tak Nie
microSD Nie Nie Nie Tak
10/100 Ethernet Tak Tak Tak Tak
 Wi-Fi Nie Nie Nie Tak
Bluetooth Nie Nie Nie Tak
 Sensory Nie Nie Nie Accelerator,
Gyro,
e-Compass
Wymiary  85 × 53 mm   90 x 94 mm   90 x 94 mm  140 x 195 mm
Cena 35$  129$  149$  249$
  www www www www

Długo było nam czekać! Silnik Unity 4 jest już dostępny do pobrania z oficjalnej strony internetowej. Chociaż nie jest on tak spektakularny jak znany graczom silnik Unreal czy CryEngine, to Unity jest szalenie popularny wśród twórców niezależnych. Dzieje się tak z kilku zasadniczych powodów:

  • jest relatywnie tani,
  • jest łatwy w obsłudze,
  • no i najważniejsze - jest wieloplatformowy. 

Oznacza to, że można w oparciu o ten silnik stworzyć całkiem porządną produkcję, działającą pod Windowsem, Linuksem, Jabłecznikiem i Androidem.