SantyagoSantyago
Avatar

Witaj!
Blog archiwalny. Już niebawem nowy serwis!

YouTube RSS Facebook GitHub

Witam w drugiej części recenzji dotyczącej Iteaduino Plus, platformy deweloperskiej opartej o układ  SoC Allwinner A10. Na pierwszy ogień przyjrzymy się działaniu Androida. Jak podaje producent - Iteaduino jest bardzo podobne pod względem budowy do pcDuino, dlatego też bez obaw możemy zainstalować przeznaczone dla niego oprogramowanie. Na chwilę obecną dostępna jest wersja Android 4.0.4 z jądrem 3.0.8 

Instalacja Androida

Przed instalacja powinniśmy zaopatrzyć się w kartę microSD minimum 2GB oraz czytnik USB, który ułatwi  nam wgranie systemu na kartę. Obraz systemu spakowany jest archiwum 7z, dlatego upewnijmy się, że mamy odpowiednie oprogramowanie do rozpakowania pliku. Na początek musimy ściągnąć odpowiedni obraz systemu Android: pcduino_android_mmc_20130930.7z

Uwaga! Należy zwrócić szczególną uwagę na urządzenie docelowe /dev/sdX, abyśmy przypadkiem nie wykasowali sobie ważnego dysku :)

  1. # wget https://s3.amazonaws.com/pcduino/Images/Android/201309/pcduino_android_mmc_20130930.7z
  2. # 7z e pcduino_android_mmc_20130930.7z
  3. # dd if=pcduino_android_mmc_20130930.img of=/dev/sdX

Pierwsze uruchomienie

Po umieszczeniu karty microSD w slocie Iteaduino możemy przystąpić do uruchomienia. Podczas testów wykorzystałem zasilacz USB 5V / 1.5A (zalecany 2A), który okazał się wystarczający do konfiguracji z dyskiem twardym podłączonym do portu  USB.

Po kilku chwilach uruchamia się Android 4.0.4 w domyślnie ustawionej rozdzielczości 1280x720. Interfejs działa w miarę przyzwoicie. Bardzo cieszy zainstalowany Google Play, za pomocą którego możemy zainstalować dodatkowe oprogramownaie.

Wydajność urządzenia została sprawdzona w programie AnTuTu, uzyskując wyniki 3962 punktów. Co prawda Iteaduino Plus demonem wydajności nie jest i zbytnio nie nada się do gier 3D, ale przy odtwarzaniu filmów, nawet kodowanych w rozdzielczości 1080p, spisuje się zaskakująco dobrze.

Porównanie Iteaduino Plus z telefonami Samsung Galaxy S2, S3, S4

Rozdzielczość 1080p

Jak wspomniałem wcześniej, domyślną rozdzielczością jest 720p. Od wersji 20130918 obrazu Androida, możliwe jest wybranie (w zależności od potrzeby) niższej lub wyższej rozdzielczości.

Aby tego dokonać musimy zalogować się na Iteaduino Plus za pomocą protokołu telnet (port 23) i wydać polecenie board-config.sh.

  1. # su
  2. # board-config-sh

Po wydaniu powyższego polecenia, uzyskamy możliwość wyboru rozdzielczości, która będzie aktywna od kolejnego uruchmienia systemu.

Wydajność w rozdzielczości 1080p jest zbliżona do tej przy rozdzielczości 720p - interfejs działa odrobinkę wolniej, ale nie ma tragedii - powiedziałbym, że jest dobrze. Zobaczmy ponownie porównanie wyników w AnTuTu na tle telefonów Samsung Galaxy.

Odtwarzanie filmów w rozdzielczości 720p / 1080p

Z filmami kodowanymi w rozdzielczości 1080p doskonale radzi sobie MX Player, który jest dostępny w sklepie Google Play.

Odtwarzanie materiału wideo odbywa się z pełną akceleracją sprzętową. Problem stanowi jedynie brak dostępności kodeka audio DTS (z powodów licencyjnych), który jest bardzo często stosowany w filmach HD.

Na szczęście można temu szybko zaradzić, pobierając alternatywne kodeki z xda-developers w wariancie dla Arm v7-Neon. Paczkę należy pobrać, rozpakować oraz ustawić odpwiednią ścieżkę do kodeków w ustawieniach MX Player (Settings » Decoder »  Custom Codec).

Po restarcie odtwarzacza będziemy mogli cieszyć się filmami HD i kodekiem dźwiękiem DTS. Należy pamiętać, aby obraz dekodowany był z włączoną opcją HW, a dźwięk za pomocą SW+.

Ustawienia MX Player

Test dekodowania materiału 1080p

Podsumowanie

Gdybym wcześniej miał dokonać wyboru. biorąc pod uwagę cenę Iteaduino Plus ( 247zł ) w porównaniu z ODROID-X2 ( ~400 zł  + 30$ transport + podatek celny ), który obecnie służy mi tylko i wyłącznie jako centrum multimedialne do telewizora, bez wahania wybrałbym tego pierwszego. Iteaduino Plus dobrze radzi sobie z odtwarzaniem filmów 1080p nawet w natywnej rozdzielczości. Warto tutaj podkreślić, że Iteaduino Plus posiada pasywne, bezgłośne chłodzenie oraz port SATA, a także sporą ilość złącz GPIO, które na pewno przydadzą się do innych celów.

Jeśli chodzi o samego Androida 4.0, to działa odczuwalnie wolniej niż w przypadku ODROID-X2, czego wyznaczkiem jest porównanie wyników w programie AnTuTu (3962 vs. 19835). Jednak decydując się na ODROIDA musimy się liczyć z wydatkiem prawie 700 zł i to bez szybkiej karty eMMC oraz dodatkowych akcesoriów.

Niestety, nie udało mi się znaleźć poprawnie działającej wersji XBMC pod Androida, ale należy mieć na uwadze fakt, że mamy możlwiość zmiany domyślnego odtwarzacza XBMC na zewnętrzny MX Player, łączac jedno z drugim.

Czy 3962 punktów w programie AnTuTu to mało, czy dużo? Nie można jednoznacznie tego określić, wszystko zależy od naszych potrzeb. Iteaduino Plus został zaprojektowany do innych celów, próbując konkurować z Raspberry Pi. Nie trudno oprzeć się wrażeniu, że obsługa systemu Android pełni jedynie formę bonusu. Wydaje mi się, że głównym wyznacznikiem będzie tutaj  działanie Linuksa i możliwości jakie daje port SATA. 


Sprzęt do testu dostarczył sklep ArduinoSolutions.