SantyagoSantyago
Avatar

Witaj!
Blog archiwalny. Już niebawem nowy serwis!

YouTube RSS Facebook GitHub

Witam w drugiej części recenzji dotyczącej Iteaduino Plus, platformy deweloperskiej opartej o układ  SoC Allwinner A10. Na pierwszy ogień przyjrzymy się działaniu Androida. Jak podaje producent - Iteaduino jest bardzo podobne pod względem budowy do pcDuino, dlatego też bez obaw możemy zainstalować przeznaczone dla niego oprogramowanie. Na chwilę obecną dostępna jest wersja Android 4.0.4 z jądrem 3.0.8 

Instalacja Androida

Przed instalacja powinniśmy zaopatrzyć się w kartę microSD minimum 2GB oraz czytnik USB, który ułatwi  nam wgranie systemu na kartę. Obraz systemu spakowany jest archiwum 7z, dlatego upewnijmy się, że mamy odpowiednie oprogramowanie do rozpakowania pliku. Na początek musimy ściągnąć odpowiedni obraz systemu Android: pcduino_android_mmc_20130930.7z

Uwaga! Należy zwrócić szczególną uwagę na urządzenie docelowe /dev/sdX, abyśmy przypadkiem nie wykasowali sobie ważnego dysku :)

  1. # wget https://s3.amazonaws.com/pcduino/Images/Android/201309/pcduino_android_mmc_20130930.7z
  2. # 7z e pcduino_android_mmc_20130930.7z
  3. # dd if=pcduino_android_mmc_20130930.img of=/dev/sdX

Pierwsze uruchomienie

Po umieszczeniu karty microSD w slocie Iteaduino możemy przystąpić do uruchomienia. Podczas testów wykorzystałem zasilacz USB 5V / 1.5A (zalecany 2A), który okazał się wystarczający do konfiguracji z dyskiem twardym podłączonym do portu  USB.

Po kilku chwilach uruchamia się Android 4.0.4 w domyślnie ustawionej rozdzielczości 1280x720. Interfejs działa w miarę przyzwoicie. Bardzo cieszy zainstalowany Google Play, za pomocą którego możemy zainstalować dodatkowe oprogramownaie.

Wydajność urządzenia została sprawdzona w programie AnTuTu, uzyskując wyniki 3962 punktów. Co prawda Iteaduino Plus demonem wydajności nie jest i zbytnio nie nada się do gier 3D, ale przy odtwarzaniu filmów, nawet kodowanych w rozdzielczości 1080p, spisuje się zaskakująco dobrze.

Porównanie Iteaduino Plus z telefonami Samsung Galaxy S2, S3, S4

Rozdzielczość 1080p

Jak wspomniałem wcześniej, domyślną rozdzielczością jest 720p. Od wersji 20130918 obrazu Androida, możliwe jest wybranie (w zależności od potrzeby) niższej lub wyższej rozdzielczości.

Aby tego dokonać musimy zalogować się na Iteaduino Plus za pomocą protokołu telnet (port 23) i wydać polecenie board-config.sh.

  1. # su
  2. # board-config-sh

Po wydaniu powyższego polecenia, uzyskamy możliwość wyboru rozdzielczości, która będzie aktywna od kolejnego uruchmienia systemu.

Wydajność w rozdzielczości 1080p jest zbliżona do tej przy rozdzielczości 720p - interfejs działa odrobinkę wolniej, ale nie ma tragedii - powiedziałbym, że jest dobrze. Zobaczmy ponownie porównanie wyników w AnTuTu na tle telefonów Samsung Galaxy.

Odtwarzanie filmów w rozdzielczości 720p / 1080p

Z filmami kodowanymi w rozdzielczości 1080p doskonale radzi sobie MX Player, który jest dostępny w sklepie Google Play.

Odtwarzanie materiału wideo odbywa się z pełną akceleracją sprzętową. Problem stanowi jedynie brak dostępności kodeka audio DTS (z powodów licencyjnych), który jest bardzo często stosowany w filmach HD.

Na szczęście można temu szybko zaradzić, pobierając alternatywne kodeki z xda-developers w wariancie dla Arm v7-Neon. Paczkę należy pobrać, rozpakować oraz ustawić odpwiednią ścieżkę do kodeków w ustawieniach MX Player (Settings » Decoder »  Custom Codec).

Po restarcie odtwarzacza będziemy mogli cieszyć się filmami HD i kodekiem dźwiękiem DTS. Należy pamiętać, aby obraz dekodowany był z włączoną opcją HW, a dźwięk za pomocą SW+.

Ustawienia MX Player

Test dekodowania materiału 1080p

Podsumowanie

Gdybym wcześniej miał dokonać wyboru. biorąc pod uwagę cenę Iteaduino Plus ( 247zł ) w porównaniu z ODROID-X2 ( ~400 zł  + 30$ transport + podatek celny ), który obecnie służy mi tylko i wyłącznie jako centrum multimedialne do telewizora, bez wahania wybrałbym tego pierwszego. Iteaduino Plus dobrze radzi sobie z odtwarzaniem filmów 1080p nawet w natywnej rozdzielczości. Warto tutaj podkreślić, że Iteaduino Plus posiada pasywne, bezgłośne chłodzenie oraz port SATA, a także sporą ilość złącz GPIO, które na pewno przydadzą się do innych celów.

Jeśli chodzi o samego Androida 4.0, to działa odczuwalnie wolniej niż w przypadku ODROID-X2, czego wyznaczkiem jest porównanie wyników w programie AnTuTu (3962 vs. 19835). Jednak decydując się na ODROIDA musimy się liczyć z wydatkiem prawie 700 zł i to bez szybkiej karty eMMC oraz dodatkowych akcesoriów.

Niestety, nie udało mi się znaleźć poprawnie działającej wersji XBMC pod Androida, ale należy mieć na uwadze fakt, że mamy możlwiość zmiany domyślnego odtwarzacza XBMC na zewnętrzny MX Player, łączac jedno z drugim.

Czy 3962 punktów w programie AnTuTu to mało, czy dużo? Nie można jednoznacznie tego określić, wszystko zależy od naszych potrzeb. Iteaduino Plus został zaprojektowany do innych celów, próbując konkurować z Raspberry Pi. Nie trudno oprzeć się wrażeniu, że obsługa systemu Android pełni jedynie formę bonusu. Wydaje mi się, że głównym wyznacznikiem będzie tutaj  działanie Linuksa i możliwości jakie daje port SATA. 


Sprzęt do testu dostarczył sklep ArduinoSolutions.

Reklama

Dzięki uprzejmości sklepu ArduinoSolutions, otrzymałem do testów niskobudżetową platformę deweloperską Iteaduino Plus opartą na architekturze ARM, która może być bardzo ciekawą alternatywą dla popularnego RaspberryPi czy ODROID-a. W najbliższych częściach wpisu postaram się jak najdokładniej przetestować ją na różnych płaszczyznach użytkownika. Dziś jednak, zajmiemy się ... tada! ... rozpakowywaniem :)

Iteaduino Plus zapakowane jest w sztywne i zafoliowane pudełko kartonowe, gdzie bezpiecznie ulokowano wszystkie niezbędne elementy.

W środku znajdziemy płytę główną o rozmiarze 109.22 x 76.2 x 1.2mm, wraz z zamontowanym, wymiennym modułem procesora i pamięci. Serce Iteaduino Plus stanowi układ SoC Allwinner A10 - ARM Cortex-A8 @ 1Ghz oraz układ graficzny Mali 400 MP (taki sam układ graficzny znajduje się między innymi w ODROID-X2). A10 obsługuje instrukcje NEON, VFPv3 oraz posiada 256kB pamięci cache L2. Jeśli w przyszłości zaistnieje potrzeba, możemy wymienić go na moduł z dwurdzeniowym układem Allwinner A20.

Według specyfikacji, A10 powinien radzić sobie z dekodowaniem materiału HD nawet w rozdzielczości 2160p oraz 3D, obsługując popularne kodeki VP8, AVS, H.264, VC-1 oraz MPEG-1/2/4. Na płytce znajduje się również 1GB pamięci DDR3 taktowanej zegarem 480MHz. Jak wypadnie na tym polu w porównaniu z Odroidem-X2? Na pewno sprawdzimy to w kolejnych częściach.

Jeśli chodzi o dostępne złącza, to Iteaduino ma się czym pochwalić. Na płytce znajdziemy 10/100MBit port Ethernet, złącze SATA 2.0 + dodatkowe złącze zasilania, slot kart pamięci microSD, złącze HDMI, dwa porty USB 2.0 oraz jeden port Mini USB OTG. Majsterkowiczów ucieszą na pewno cztery 36-pionowe złącza GPIO (!). Oczywiście dostępne są 3.5mm gniazda audio.

To jednak nie wszystko. Po drugiej stronie płytki znajduje się gniazdo FOCA służące do podłączenia adaptera szeregowego, cztery gniazda Grove do których możemy podłączyć różne moduły czujników oraz 26 pinowy interfejs kompatybilny z wyprowadzeniami Raspberry Pi. Pod gniazdami Grove dostępne jest również złącze do podłączenia baterii podtrzymującej zegar czasu rzeczywistego RTC.

Ulokowanie złącz na krawędziach przedstawia się następująco:

W pudełku znajdują się również przydatne akcesoria: akrylowa plexi (oklejona papierem) wraz z kołkami dystansowymi, kabel SATA z wtyczką dodatkowego zasilania, aluminiowy radiator na procesor, a także kabel zasilający USB -> microUSB.

Iteaduino Plus zasilane jest napięciem 5V, więc ,ożemy zasilić je z portu USB komputera. Warto jednak zaopatrzyć się w 2A zasilacz, jeśli zamierzamy podłączyć dysk twardy i inne urządzenia. Napięcie 3.3V obowiązuje dla poziomów logicznych. Warto również zaznaczyć, że dla Iteaduino Plus dostępna jest specjalna nakładka, zapewniająca kompatybiliność z shieldami Arduino.

Obsługiwane systemy operacyjne to oczywiście Linux (np.: Fedora 19 lub Ubuntu) oraz Android. Dostępna jest również własna dystrybucja Linuksa - ITEAD OS bazująca na jądrze linaro-alip 3.4.29 oraz zawierająca zestaw narzędzi SDK. ITEAD OS dostarczony jest w komplecie wraz z płytką CD.

Aż nie wiem od czego zacząć.... :)


Sprzęt do testu dostarczył sklep
ArduinoSolutions.

Czujniki ultradźwiękowe w robotyce. Porównanie tańszego HC-S04 oraz droższego SDM-IO. Czy i kiedy warto zainwestować w droższy czujnik - dowiesz się po przeczytaniu nowego artykułu w dziale Arduino: Ultradźwiękowy czujnik odległości SDM-IO

Zastanawialiście się kiedyś nad wykorzystaniem klawiatur dotykowych w swoich projektach? Zestaw DFRobot Capacitive Touch Kit opaty o układ MPR121 umożliwia to w banalny sposób. Wystarczy podłączyć moduł pod magistralę I2C i stworzyć swój własny zamek szyfrowy... albo Touchpad.

Zapraszam do artykułu: https://www.jarzebski.pl/arduino/czujniki-i-sensory/pojemnosciowy-czujnik-dotykowy-mpr121.html

Właśnie ruszył program beta nowej usługi Steam Music, która będzie dostępna dla systemu SteamOS w trybie Big Picture. Steam Music pozwala na dołączenie do naszej biblioteki własnego katalogu z muzyką, kótrą będziemy mogli odsłuchiwać podczas wszelkich rozgrywek oraz mieć do niej dostęp bezpośrednio z kontrolera gier.

Pomyślano również o wersji odtwarzacza w formie nakładki (overlay mode), za pomocą której zmienimy listę odtwarzania, nie przerywając rozrywki w grze.

Jeśli macie ochotę potestować nową usługę, konieczne będzie dołączenie do grupy Steam Music.